De kapper die je haren wast, de gastvrouw van het restaurant, de helpdesk van je bedrijf, de docent voor de klas. Het moge duidelijk zijn dat we in onze maatschappij allemaal met elkaar van doen hebben. Goed en passend contact als bouwsteen komt op alle terreinen in onze maatschappij van pas.
Een haptonoom werkt binnen zijn of haar eigen beroep op haptonomische grondslag. De haptonomische principes worden binnen het eigen beroep meegenomen. Op ervaringsgerichte wijze maken haptonomen interactie in contact en communicatie helder en toepasbaar; bijvoorbeeld via workshops, lezingen, lessen, teamscholingen en cursussen.
Professionals op haptonomische basis
Je kunt hierbij denken aan docenten, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, maatschappelijk werkers, tandartsen en coaches die hun oorspronkelijke werk doen op haptonomische basis. Hiervoor hebben zij een basisopleiding haptonomie gevolgd om zo de haptonomie te integreren in hun eigen professionele handelen.
Professionals
Communiceren is naast denken en doen vooral voelen. Zeker ‘op de zaak’ weten we ons niet altijd goed raad met die gevoelswereld. Haptonomie helpt bij het vinden van een juiste balans.
Waar word je blij van, angstig, kwaad of verdrietig? En wat doe je met zulke gevoelens in de communicatie met de ander? We hebben onszelf doorgaans niet geleerd dit soort vragen te stellen, waardoor een zekere disbalans ontstaat tussen denken, doen en ons gevoel.
De gevolgen hiervan op het werk zie je terug in bijvoorbeeld stress, het ervaren van hoge werkdruk en burn-outs. Tegelijkertijd ontstaat meer draagvlak om anders naar dit soort klachten te kijken. De maakbaarheidsgedachte begeeft zich wat dat betreft op een hellend vlak en de behoefte aan inzicht in onszelf groeit.
Met alleen denken en doen redden we het niet meer. En dat is wel waar de meeste trainingen in het bedrijfsleven – nog steeds – de nadruk op leggen. Haptonomie voegt daar het voelen aan toe.
Hoe ga jij om met zaken als prestatie, druk, succes en falen?
Haptonomie laat jou dat ervaren en inzien via onder andere de volgende thema’s:
- omgaan met druk,
- omgaan met emoties,
- grenshantering,
- persoonlijke ontwikkeling,
- inspannen en ontspanning.
Hoe blijf jij op een gezonde manier professioneel werken in de zorg? Hoe houd jij je mooie vak in de zorg leuk en aantrekkelijk?
Thema’s voor zorg- en hulpverleners kunnen zijn:
- persoonlijke ruimte van jouzelf en de ander,
- zorg bieden met aandacht voor je eigen, grenzen,
- draagkracht en veerkracht,
- omgaan met lastige personen (o.a. agressie),
- presentie, contact maken,
- tillen, verplaatsen en verzorgen op haptonomische wijze,
- goed aanraken,
- communicatie.
In het onderwijs kan de balans tussen werkbelasting en je eigen belastbaarheid aardig onder druk komen te staan. Hoe houd jij jezelf vitaal en begeleid je met plezier jouw leerlingen en studenten?
Thema’s voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs:
- zelfzorg, draagkracht en veerkracht,
- (non-verbale) communicatie,
- afstemming op de leerling of student,
- vitaliteit.
Thema’s voor leerlingen (zowel PO en VO) en studenten:
- zelfvertrouwen,
- sfeer in de klas,
- omgaan met pesten,
- spreekbeurten en presentaties geven,
- presentie,
- communicatie,
- omgaan met lastige personen in je toekomstige werkveld.
Bron: Hapto.nl